tisk

Projekty a soutěže

Pravidla přihlášení

soutěžící může být každý středoškolák, který se přihlásí na mojí adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., nebo na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. a uvede:

  • své jméno, školu, emailovou adresu, jméno a emailovou adresu svého učitele, jemuž zašlu sadu součástek.
  • přihlášku může samozřejmě poslat i učitel. Mohu poslat jen tři sady součástek na jednu školu.
  • na jednom motoru mohou pracovat i dva žáci.
  • přihlášením se soutěžící zavazuje k účasti na soutěži. V případě nedokončení motoru je nutné vrátit součásti nazpět. V případě nemoci je možné na soutěž vyslat třeba spolužáka.

Studenti z Pražských škol si po dohodě mailem přijdou pro sady součástek do Betlémské.

Mimopražským studentům zašlu sady součástek na účet adresáta na školu.

Pravidla soutěže

Soutěžící si z obdržených dílů sestaví Stirlingův motorek. Některé součásti ovšem musí být dokončeny. Kterákoliv z nich může být nahrazena jinou - vlastní. Musí být zachovány pouze dva parametry: Průměr komory - D = 100 +/- 2mm a výška komory H = 64 +/- 2 mm. To je zaručeno běžnou plechovkou od konzervy. Základním kriteriem při hodnocení jsou otáčky motoru. Budou měřeny bezdotykovým digitálním otáčkoměrem při stálém plameni plynového hořáku. Doma je možno motor zkoušet na nejmenším plynovém vařiči nastaveném na nejmenší plamen (plamen volte menší, než odpovídá bezpečnostnímu dorazu hořáku).

Při vlastní soutěži budou motorky postupně postaveny nad plamen. Po zahřátí a rozběhu (doba 2 min - pro všechny stejná) budou měřeny otáčky po dobu 60 s. Největší otáčky budou zaznamenány. Dále během soutěže budou ohodnoceny provedení a vzhled motorku (design) a také technické "zlepšováky", které student vyrobí.

Hodnoceny budou lepší výsledky z obou kol.

Odměny budou skvělé a ve třech kategoriích:

  1. Nejvyšší otáčky - hlavní kategorie
  2. Design a provedení
  3. Technická vylepšení - oproti předcházejícím ročníkům

Všem soutěžícím přeji hodně trpělivosti a radosti z tvořivé práce.

Ing. Jiří Toman

Upřesnění pravidel

1) Objem plechovky. Kvůli několika nepozorným zdůrazňuji, že musí být zachován rozměr komory (plechovky) Průměr D = 100 +/- 2mm a výška H = 62 +/- 2mm.

2) Chlazení motorku. Je jasné, že čím je nižší teplota studené strany - základové desky, tím je větší výkon a tím i otáčky. Na přímý dotaz: "Je možné udělat chlszení vodou tak, že voda bude přitékat z vodovodu a odtékat do umyvadla?" odpovídám takto: Toto řešení je nekoncepční, závislé na prostředí. To by taky někdo mohl u vlastní soutěže chladit základovou desku mokrým hadrem. Otáčky takto získané by byly nespravedlivé. Technické provedení by však mohlo být velice zajímavé a proto by odměna mohla být udělena v této kategorii.

Samozřejmě, koncepční, nezávislé chlazení vodou - to je výzva.

Pokud narazíte na nejasnost jak v pravidlech tak technickou, napište komentář, nebo přijďte věc probrat do dílen.

Vážení přátelé,

design patří , jak víte, mezi oceňované kategorie naší soutěže. Rád bych vysvětlil hodnotící kritéria a nabídl tak možnost, abyste se na věc zaměřili, využili svou kreativitu.

Design je slovo označující souhru mezi funkčností a estetikou. Funkčnost nechám jiným kapitolám tohoto blogu a uvažujme o estetice.

1) Inspirace obdobím

Technika se rychle vyvíjí, ale má podobně jako architektura své slohy, příznačné pro určitou dobu.

Stačí zahlédnout detail a evokují se vám souvislosti. Je potřeba si zmapovat jednotlivé dekády.Vžít se do jejich rukopisu a navrhnout pak retromotor.Pro práci vám pomůže studovat letadla, auta, elektromotory, ale i žehličky a ostatní domácí spotřebiče, u kterých je estetická náročnost vždycky vysoká.

2) Inspirace firmou

Jsou firmy jejichž produkty si nesou určitou vizáž napříč historii. Jde o auta, motocykly, modely letadel, lyže, kladkové luky, nebo třeba stavebnici Merkur...Každý má své favority, které zná lépe.

3) Inspirace okolím

Nejtěžší disciplína je transformovat inspiraci z přírody (nebo třeba nějaký starý ornament) do vašeho designu.

Člověk se musí zamyslet nad pohledovou vyvážeností hmot. Uvědomit si proporčně rušivé prvky. Vidět, že motor je určený pro pohyb - různá řešení setrvačníku.

Do estetiky nedílně patří i zpracování.

Kdo neví jak uhladit těsnění ze silikonového tmelu, ať to zkusí mýdlovou vodou a dřevěnou sochařskou špachtlí. (Spoj je nutné předem dobře odmastit- benzín, lépe perchlor)

No to už jsem se dostal zas zpátky k funkčnosti.

Přeji vám hodně zdaru v letošním ročníku

Miloš Milner NTM

Videa

Jan Vincenci - Stirling Beta s pohonem modelu hvězdicovéko klikového mechanismu

Stirlingův motor - soutěž - SPŠS Betlémská

Seznam materiálu

Č. poz.Název , rozměrMateriálPočet ks
1 Zákl. deska 2x143x143 EN AW-5u754 H22 hliník 1
2 Válec Tr f 28 x 2 x 65 sklo 1
3 Píst f 24 x 34 EN AW-2030 T3 dural 1
4 Pístní čep - nýt f 3 x 20 ČSN 02 2301.8 hliník 1
5 Oko pístu f 8 x 22 EN AW-2030 T3 dural 1
6 Ojnice pístu - pl 2 x 5,5 x 112 EN-AW - 5u 754 H22 dural 1
7 Klika pístu f 30 x 5 EN AW - 2030 T3 dural 1
8 Klikový čep - šroub M3 x 20 ČSN 02 1131.2 mosaz 2
9 Náboj f 30 x 12 EN AW-2030 T3 dural 1
10 Setrvačník f 140 x 0,5 ČSN 42 5301.1 ocel 1
11 Ložisko SKF 626 - 2
12 Klika přehaněče d 30 x 5 EN - AW - 2030 T3 dural 1
13 Hřídel f 6 x 34 ČSN 42 5510.1 ocel 1
14 Stojan f 8 x 125 ČSN 42 5510.1 ocel 1
15 Ojnice přehaněče pl 2x5,5x112 EN AW-5u754 H22 dural 1
16 Oko přehaněče f x 16 EN AW-2030 T3 dural 1
17 Čep přehaněče - nýt d3 x 20 ČSN 02 2301.8 hliník 1
18 Vodítko d12 x 20. ČSN 42 5510 ocel 1
19 Matice M 3 ČSN 02 1401 ocel 6
20 Šroub . drát d3 x 83. ČSN 42 6403 ocel 6
21 Matice M6, podložka 6,4 ČSN 02 1403 ocel 2
22 Komora (konzerva) d 100 x 66 ocel 1
23 100 x 100 Přehaněč -plech 0,5 30 x 334 EN AW-5u754 H22 hliník 3
24 Pístní tyč d4 x 85 hliník 1

Copyright © 2018 - SPŠS Betlémská, All rights Reserved

TOPlist