Jaké je uplatnění absolventů technických škol?

Jaký je přínos technického vzdělávání pro rozvoj osobnosti?

Proč studovat průmyslovku v Betlémské ulici?

… a na další otázky odpovídaly osobnosti, které mají co říct k technickému vzdělávání.

Na naše otázky odpovídali:

  • narozen 1957
  • maturoval v Betlémské v roce 1976 a v roce 1981 dokončil Fakultu strojního inženýrství na ČVUT v Praze.

Po ukončení vojenské služby pracoval dva roky jako konstruktér ve Výzkumném ústavu zemědělské techniky v Praze, zde obdržel dvakrát hlavní cenu Zlatý klas za konstrukci zemědělských strojů na výstavě Země Živitelka.

Po nástupu do Československých automobilových opraven v Praze vedl oddělení technického rozvoje a projekt vývoje autobusů na pohon zemním plynem. Je držitelem několika patentů v konstrukci těchto motorů.

Od roku 1990 pracoval pro mnichovskou automobilku BMW jako hlavní technik a vedoucí rozvoje dealerské sítě v Československu. Vedl technickou sekci dovozců automobilů v Praze a byl členem rady Sdružení automobilového průmyslu.

Od roku 1992 po dobu deseti let vedl Nákupní oddělení BMW pro střední a východní Evropu. Zde se podílel na řadě projektů zavádění nových výrob automobilových dílů a výstavby nových dodavatelů. Byl také poradcem ministra průmyslu pro automobilový průmysl a založil a realizoval veletrh automobilových dodavatelů střední Evropy forCars v Mnichově. Spoluorganizoval a v roce 2002 doprovázel státní návštěvu premiéra Zemana do Bavorska a na jednání s automobilkou BMW.

V oblasti automobilového trhu se podílel na výstavbě dealerských sítí a dealerů automobilů BMW, Volvo, Nissan, Fiat a několik jich také provozoval. Řadu let pracoval pro koncern Continental, který zastupoval v České a Slovenské republice a státech bývalé Jugoslávie v oblasti distribuce brzdových komponentů pro osobní automobily.

Od roku 2003 je majitelem poradenské společnosti Svoboda & Partner Int. s pobočkami v řadě evropských zemí činné v automobilovém průmyslu spolupracující s řadou dodavatelských firem a výrobci automobilů.

Pro podporu vzdělávání založil nezávislou vzdělávací agenturu autoAkademie, která řadu let školí automobilovou techniku pro tisíce pracovníků autoservisů, a to jak doma tak i v zahraničí. Sám je také aktivním učitelem automobilové techniky.

V roce 2011 inicializoval založení Odborné rady SPŠS Betlémská a jako její předseda se podílí aktivně na plánech restrukturalizace a revitalizace školy.

Úvaha nad otázkou

Proč studovat Střední Průmyslovou Školu Strojnickou v Betlémské ulici v Praze?

Absolventi základních škol spolu s rodiči řeší každým rokem velmi vážnou otázku, jakým směrem by se v životě měl mladý člověk vydat. Které studium a s jakým zaměřením zvolit. Všichni si z tohoto pohledu přejeme zejména budoucí úspěšný profesní život se zajímavou prací, umožňující též seberealizaci jedince.

V úvodu položená otázka však není jen jedna, jsou to v podstatě otázky čtyři:

  • Proč studovat střední školu?
  • Proč studovat střední průmyslovku?
  • Proč studovat strojnickou průmyslovku?
  • Proč studovat průmyslovku v Betlémské?

Proč studovat střední školu?

Protože střední vzdělání je již dlouho minimálním standardem v naší společnosti, je to otevření cesty do úspěšného života, je to základ znalostí o složitém světě kolem nás jeho historii a cestě, kterou lidstvo muselo až do dnešní doby ujít.

Proč studovat průmyslovku?

Protože v dnešním světě již nestačí znalost pouze základních poznatků ve společenských a přírodních vědách, ale pochopení funkce toho co nás obklopuje. Průmyslové produkty jsou všude kolem nás, opírá se o ně každodenní život celé naší společnosti. Bez nich by dnešní svět nebyl funkční.

Proč studovat strojnickou průmyslovku?

Strojírenství je základnou našeho průmyslu již od doby průmyslové revoluce. To je také důvod, proč byla tato škola založena již před 175 lety. Ale strojírenství není již dávno o špinavých strojích, o průmyslové výrobě v černých halách plných prachu a kouře. Dnešní moderní strojírenská průmyslová produkce je o precizních počítači řízených výrobách s personálem ve světlých pláštích, o výrobách s přísnými ekologickými standardy.. A nejen to, strojnické profese jsou dnes požadovány v celé řadě firem činných ve službách. Od dopravních služeb, přes údržbu infrastruktury měst a regionů, až po služby při prodeji a údržbě malých zařízení, například automobilů i velkých strojních celků jako jsou zařízení průmyslových podniků a budov.

Stroje nás obklopují a usnadňují nám život. Proto je dobré, a pro život i příjemné rozumět tomu, jak jsou stroje zkonstruovány, jak a z čeho jsou vyrobeny, a jak fungují.

Proč studovat průmyslovku v Betlémské?

Protože je to škola s nejdelší historií v zemi, protože tradice 175 let úspěšné výchovy desítek generací techniků, tisíců absolventů, kteří vybudovali z naší země průmyslovou strojírenskou velmoc je zavazující i pro vzdělání dalších generací.

Protože je to škola s velikým zázemím dílen a laboratoří, kde si studenti mohou vyzkoušet práci v kovárně, truhlárně, obrábění kovů na strojích, měření fyzikálních vlastností a veličin ale i moderní počítačovou konstrukci.

Protože je to škola, jejíž jméno je v průmyslu pojmem a symbolem kvalitního středního vzdělání.

Přijďte a přesvědčte se o tom sami!

Ing. Zdeněk Svoboda
za odbornou radu SPŠS Betlémská

Ideálně se rozhodnout?

Myslím, že dnešní svět je natolik složitý, že téměř neexistují ideální rozhodnutí. Pro volbu střední školy to platí dvojnásobně. Určitě si chcete vybrat školu, kterou vystudujete a úspěšně odmaturujete pokud možno bez zdržení. To je zřejmě hlavní požadavek. Asi by bylo také vhodné, kdyby Vám škola do života dala něco, co se vám bude ještě někdy hodit. Střední by neměla být těžká, ale zase Vás nesmí nudit. Prozíravé by jistě bylo, aby Vám škola dala pokud možno nějakou odbornost. Nejen proto, aby jste si v průběhu studia nepřipadali jako na základní škole, ale také aby jste po maturitě uměli něco jiného než učebnicové příklady. Jinými slovy aby jste uměli kromě obecných znalostí i něco čemu jen tak někdo nerozumí. Výčet požadavků bych zakončil touhou mít po maturitě snadný vstup na vysokou, nebo alespoň šanci najít dobře placenou práci. Vskutku dost požadavků...

Ať jsem se na to před 10 lety díval z jakéhokoliv úhlu pohledu, neviděl jsem jednoznačné řešení. Zvolil jsem tehdy tradiční školu s dlouholetou tradicí, která dávala naději, že nelezu do - nebo spíš že jednou nevylezu z - ledajaké školy. Vybral jsem si školu zaměřenou na důležitý segment našeho průmyslu - strojírenství. Byl to trochu risk, protože jsem kromě stavebnice lego v útlém věku do té doby o nic technického nezavadil. Řekněme, že jsem věřil škole, že mě to vše naučí. Dnes už při zpětném pohledu vím, že obava ze zaměření byla zbytečná. Většina absolventů našeho ročníku šla na technické univerzity, ale našli se i tací, kteří se stejným úspěchem studují na humanitně zaměřené vysoké škole. Mimo to vidím kolem sebe, že inženýři z technických univerzit končí velmi často v manažerských pozicích nebo jako podnikatelé v oblastech nezřídka vzdálených od techniky. Dovolte, abych se zamyslel, proč tomu tak je. Proč může být primátor Prahy lékař, proč je můj kamarád bývalý stíhací pilot ředitelem developerské společnosti, proč je chemička Mirka Čejková moderátorka...? Odpověď je prostá - ať děláte cokoliv, pro úspěch je kromě píle potřeba správně se rozhodovat. Ano - jako lékař, konstruktér nebo třeba právník potřebujete ke správným rozhodnutím v oboru odborné znalosti, ale v některých funkcích, a jsou to zejména politické a obecně řídicí funkce, jdou odborné vlastnosti trochu stranou na úkor jakési tajemné vlastnosti správně se rozhodovat. Tato vlastnost a odpověď na moji otázku je LOGICKÉ MYŠLENÍ. Logické myšlení je nástroj natolik všemocný, že pomocí něho dokážete řídit vládu, oddělení nebo vlastní firmu. Logika v součinnosti s odbornými znalostmi rovná se úspěch v oboru. Bohužel musím z vlastní zkušenosti říct, že logické rozhodování je oproti odborným znalostem to, co lidem nejčastěji chybí. Zkrátka teorii se naučí kdekdo, ale samostatný logický úsudek? Ten se dnes vyvažuje zlatem.

Dámy a pánové, kluci a holky, nevím zda vám odpovím na otázku ideálního rozhodnutí, kterou střední školu studovat. Za to jsem si ale jistý, že technické vzdělání na střední škole je neustále dokola se opakující řešení problémů: Jak něco navrhnout s minimální hmotností ale maximální pevností? Jak něco složitého vyrobit v co nejkratším čase? Jak ušetřit, ale neubrat na kvalitě? Zcela přirozeně se naučíte používat matematický aparát, počítačovou podporu, výrobní technologie... To vše je ale až na druhém místě. Na tom prvním je, že do sebe dostanete univerzální logický úsudek. Střední průmyslová škola Betlémská mi dala víc, než jsem od ní očekával. Bylo to moje první idální řešení skutečně složitého problému. A tak mi nezbývá nic jiného, než popřát hodně štěstí všem, kteří se nebojí hledat a činit správná rozhodnutí.

Bc. Martin Kožíšek

  • absolvent SPŠS Betlémské z roku 2006
  • student magisterského oboru Matematické modelování v technice na Fakultě strojní ČVUT
  • odborný pracovník výzkumu a vývoje v Ústavu termomechaniky AV ČR
  • člen Odborné rady při SPŠS Betlémská o. s.

Aktuality

Píše se o nás

03. duben 2024

o nás píše:...

Číst dál...

Aktuality květen + červen 2024

02. duben 2024

1. 5.       STÁTNÍ SVÁTEK 2. 5.       DIDAKTICKÉ TESTY –       8:00 =  MATEMATIKA                                                      13:30 =  ANGLICKÝ JAZYK Žáci 1. – 3. ročníků - ŘEDITELSKÉ VOLNO   3. 5.       DIDAKTICKÝ TEST –         8:00 =  ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Výuka žáků 1. – 3. ročníků bude probíhat od 11:30 hodin podle rozvrhu.   6. 5.       DIDAKTCKÝ TEST-             8:00 = MATEMATIKA...

Číst dál...

Aktuality - duben 2024

02. duben 2024

3. 4. – maturitní kompozice z CJL 4. 4. – maturitní kompozice z ANJ   4. ročníky - příchod do školy – 12:30 (možné i dříve – oběd okolo 12:00) 12:45 ve třídě 13:00 – zadávání maturitní písemné práce 1.- 3. ročníky 3. 4. + 4. 4. 2024 - výuka 1. - 4. vyučovací hodina podle rozvrhu   8. 4. – uzávěrka...

Číst dál...